
Les eleccions municipals s'acosten i en l'atmostera política torrenca s'està carregant de tensió i nerviosisme. Incertesa és la paraula clau i nervis la conseqüència. En poques setmanes han de quedar definides les candidatures i en algunes formacions hi ha batalles internes molt dures i en altres dubtes molt profunds per la composició exacta. A més, en aquestes eleccions ha sorgit un nou element, que tot i que la gran majoria de torrenques i torrencs n'estan al marge, és un bon indicador: els blocs. Torredembarra ja en té mitja dotzena i entrar-hi -n'hi ha d'anònims i n'hi ha que no ho són- és una manera de saber coses i veure com està l'ambient.
Hi ha partits que ja fa dies que tenen decidit el cap de llista. Altres, quan estic escrivint aquestes línies, encara no ho tenen clar. El PSC és qui ho ha tingut més fàcil per triar l'alcaldable. Qui millor que l'actual alcalde? La resta de la llista també és molt continuïsta, amb els actuals regidors en els llocs preeminents. Com els socialistes aspiren a treure més de quatre representants estan convençuts que aportaran alguna cara nova al plenari. Però a Can Jiménez no hi ha tan optimisme com fa uns mesos. Està siguent un darrer tram de mandat molt dur. Sort de les inauguracions!
Convergència i Unió ha estat el primer en obrir la seva seu electoral, però la Nit de Caranaval van patir un atac vandàlic amb pintura en aquest local que s'ha de condemnar sense cap mirament. CiU espera remuntar després del descens del 2003. I hi vol fer amb Daniel Massagué, una cara nova -o no tan nova perquè ja la tenim molt vista als mitjans municipals- de cap de llista i un altra de número dos, Pere Font, que després de veure com l'assemblea local no el votava com alcaldable s'ha conformat amb ser l'escuder. Que ha passat? Per què les setmanes després de quedar descavalagat del número u estava molt emprenyat. Algú algun dia m'ho haurà d'explicar. Erò ja sabem que en la política passen aquestes coses.
Esquerra Republicana ha editat la seva primera revista d'una nova etapa donant a conèixer el seu cap de llista i la feina feta al govern. En el difícil joc d'equilibris que és aquest partit a Torredembarra sembla que ja tenen definida la llista, força renovada excepte Gerard Ciuró i Montse Gassull, que puja al segon lloc. ERC i CiU competiran pel segon lloc, ja que sembla complicat que puguin arrabassar la primera posició als socialistes. L'alcaldia ja és una altra història. Potser d'aquí venen els nervis socialistes.
Si seguim en els partits tradicionals, on hi ha cacau de veritat és el PP. Potser quan surti aquest article ja està definit el/la alcaldable. Tot indicava que el número dos de la llista popular del 2003, José Oviedo, rellevaria Anna Marín com alcaldable, però aquestes darreres setmanes ha quedat en entredit aquesta successió. S'ha parlat de Dalmau, un polític jove, o que Marín repeteixi. Facin el que facin un regidor el tenen assegurat però segon continua complicat. Alternativa Baix Gaià aspira a un segon escó. Serà complicat. Lluís Suñé, molt centrat ara en la seva faceta d'assessor el grup parlamentari d'ICV a Barcelona, repetirà de cap de llista. Ara ja no tindrà el factor sorpresa. Haurà de tornar a mobilitzar el vot antisistema i unir-lo a l'"inicativero" per poder aspirar a un compligat segon escó.
Entrem en l'espai polític independent. El VUT ja és història. El seu cap de llista, Octavi Solé, torna a CiU. Déu n'hi do els anars i venirs d'en Solé. Ja veurem com es comporten i on van a parar els més de 400 vots que aquesta formació va aconseguir el 2003. Altres membres de la candidatura del VUT del 2003 han anat a parar a l'Agrupació Democràtica Torrenca. Aquesta nova llista està jugant molt fort, amb un butlletí que apareix cada un o dos mesos i que reparteix estopa a tort i a dret. Ningú se'n salva, excepte ells. O recollint 2.000 signatures contra les zones blaves i penjant cartells irònics pels carrers de Torredembarra sobre el tema. Quan escric aquestes línies encara no tenen cap de llista. Tenen diversos candidats, entre ells Maria Dolors Toda, l'actual regidora del grup mixt, una figura molt controvertida. L'ADT vol aportar aire fresc a la política torrenca i no acaben de tenir clar com encaixar aquesta peça. Corren el risc de que l'aire fresc acabi viciat i la gent no el vulgui respirar.
I acabem amb el GIT, que ha viscut unes darreres setmanes mot mogudes, amb l'aparició a les seves reunions d'un vell conegut de la política torrenca, l'exalcalde convergents Santiago Segalà. Les últimes informacions apunten a què un altre Santiago, de cognom Ardèvol i un dels regidors revelació d'aquest mandat, serà el cap de llista. Però Celestí Salort encara no ha dit l'última paraula i jo no descartaria res. Continuo declarant-me admirador de Salort en el sentit de la seva supervivència política i de mantenir el protagonisme i el paper d'àrbitre de la política torrenca 16 anys després de perdre l'alcaldia. Ho tornarà a ser el 2007?