diumenge, de juliol 31, 2011

Més sobre spin doctors

"Ha habido un problema de comunicación". "No nos hemos sabido explicar bien". "No hemos comunicado correctamente una buena gestión". ¿Les suena? Es la excusa recurrente que gobiernos de todos los colores ponen muy a menudo cuando quieren esquivar una crisis política. ¿Pero tienen razón? Solo en parte. Obama, Sarkozy, Berlusconi, Merkel, Cameron, Rajoy y Zapatero. ¿Qué tienen en común? Su adaptación a los dictados de la democracia mediática. Porque la sociedad del espectáculo y del entretenimiento exige convivencia con el ritmo y el lenguaje de los medios de comunicación. Mensajes simples, directos, muy centrados en caras y con apelaciones constantes a las emociones. Los liderazgos políticos son cada vez más compartidos, más mediáticos. Están cada vez más expuestos al escrutinio constante de unos medios ante los cuales necesitan entrenamiento y asistencia por parte de equipos de profesionales que van a más en número y en capacidad de influencia. Es necesario saber que existen y qué hacen, para entender del todo la política que tenemos.

Aquest text el podem trobar a la contraportada de Los guardianes del mensaje, el darrer llibre d'en Toni Aira, que continua imparable en la publicació de títols que considero molt recomanables als qui ens dediquem a a comunicació política i institucional. Aira continua aprofundint en aquesta nova obra en el seu gran tema: els spin doctors. En aquestes 150 pàgines podem aprofundir una mica més en aquests personatges que estan darrera dels principals polítics del panorama mundial. Hi trobem noms i cognoms, casos singulars i patrons que es repeteixen. És un magnífic complement del seu primer títol dedicat als spin doctors i que ja es pot considerar un petit clàssic.

El nou llibre de l’amic Aira m’ha agafat en un moment especial, de canvi laboral, i m’ha servit per agafar algunes idees per afrontar el nou repte professional. L’autor contraposa als spin doctors anglosaxons un model alternatiu, que s’adequa més al nostre país, que, com gairebé en tot, anem algunes dècades endarrerits. Doncs si voleu saber alguna cosa més sobre els qui teixeixen el relat polític d’Obama, Sarkozy o Merkel i també de Zapatero –aquests ja estan acaban el cabdell- i Rajoy busqueu el nou llibre d’en Toni Aira.