dilluns, de juliol 30, 2007

Reflexions a les fosques


Avui fa una setmana de l'apagada històrica de Barcelona, que va deixar més de 300.000 barcelonins a les fosques almenys una mit -altres fins a tres- i a partir d'avui ja es poden començar a cobrar les indemnitzacions pels danys soferts. Com acostumen a ser aquest tipus de reparacions seran insuficients. I només parlo des del punt de vista crematístic perquè el dany moral causat a tot el país -i m'hi incloc a mi- ha estat molt gran. També s'ha ofert una imatge força tercermundista als turistes i la comunitat en general.

En molts llocs deuen dir: però si són els mateixos que fa un any van organitzar un caos demencial al seu principal aeroport. I aquests catalans també pateixen problemes cada dos per tres a la seva xarxa de ferrocarril. I són els mateixos que sofreixen cues quilometriques a les seves autopistes, teòriques vies ràpides. I a sobre paguen peatge! I és que estem vivint una mena d'annus horribilis pel que fa a les infraestructures.

Alguns ja fa temps que sabem i avisem que la manca d'inversió de l'Estat a nostre país havia de provocar situacions com aquestes. Altres -afortunadament cada cop més- se n'han adonat els darreres mesos. Tenim un Estatut recentment aprovat que teòicament ha de solucionar aquests dèficits. Serà la prova de foc per als nostres polítics i els de Madrid.

Hi ha qui es queixa que a Catalunya hi ha massa debat identitari i ens fixem massa en banderes, himnes i si som una nació. Sóc dels que crec que tot va lligat i que aquesta manca d'inversió de l'Estat és una gran operació dissenyada des de fa temps. Tenim una autonomia fiscal molt més baixa que Euskadi i Navarra i, a més, l'Estat inverteix molt menys que en altres comunitats. Serveis com els aeroports i la xarxa de rodalies de ferrocarril s'han de gestionar des del territori i la Generalitat hauria de tenir més força per pressionar empreses privades com Endesa i Red Eléctrica.

Solucionar els problemes actuals serà complicat ja que abans del traspàs d'aeroports i rodalies caldria una gran inversió estatal. No s'hi val passar un mort. I canviar la mentalitat de grans empreses dirigides per exministres i personatges impresentables com Pizarro també serà una tasca difícil. Però cal agafar el toro per les banyes i que els polítics catalans es deixin de partidismes esterils i actuïn en clau de país. Hi ha moments com l'actual que s'ha de mirar més enllà dels cicles electorals.

11 comentaris:

Anònim ha dit...

Jordi, creo que llamar impresentable al sr. Pizarro, es igual que decir que tu eres inteligente, el, defiende muy bien a un grupo de accionistas, a los cuales le hace ganar mucho dinerito y tu, un periodista acomplejado que crees que eres alguien, por tener un diploma.
Buenos periodistas los hay sin tener el titulo y mediocre como tu, disponen de el. ¿Que prefires tu? ¿Diplomado mediocre o buen periodista sin titulo?

Capità Tarragona ha dit...

Hola Jordi!

Ja he complert la missió!

Salutacions

Tondo Rotondo ha dit...

Garratibat m'ha deixat el CLOS amb la seva estupidesa mental. No acostumo a adjectivar d'aquesta manera ningú -en tot cas demano disculpes doncs ho dic a raig- però la roda de premsa que ha fet sobre l'apagada és brutal: És nota qui mana a Espanya, i no són precisament els polítics sinó grans empreses i conglomerals com Endesa, REE, La Caixa, etc.

jordi salvat ha dit...

Anònim,

Pizarro es uno de los personajes más impresentables del panorama empresarial español. Su papal en la OPA de Gas Natural sobre Endesa ha sido de un servilismo infame a las tesis populares. Me podrá decir que es comprensible la actitud de Pizarro pq fue el PP quien le piso dónde está, però creo que es lamentable priorizar una OPA de una multinacional alemana por delante de una catalana por el hecho de ser catalana.

Ahora nos encontramos delante de otra situación delante la cual Pizarro no ha sabido estar a la altura. Ha dado la cara después de la apagada monumental del Barcelona? No. Eso sí, ha presentado unos números impresionantes ara los accionista. Consecuencia de la falta de inversión para que se beneficien los usuarios de un mejor servicio.

Yo estoy licenciado en eriodismo y llevo ya algunos años ejerciendo. Son otros que han de juzgar si soy mal o buen periodista. Yo prefiero un buen periodista, sin título con él. Y también un buen empresario, con responsabilidad social hacia los trabajadores y la ciudadanía y Pizarro no es de este grupo.

Capità,

Veig que has complert i escampes el meme. Gràcies.

Anònim ha dit...

no hay que culpar al Sr. pizarro, por el apagon de Barna, esto es culpa de los politicos catalanes que esta haciendo el juego al psoe,el desproposito ya mas grande, biene dado por periodistas como tu que mal interpretan la informacion, no diciendo la verdad del apagon.
LA CULPA ES DE LOS POLITICOS DE CATALUNYA.. TONTO

Enric M. ha dit...

Anònim.

Quina és segons tu la veritat del que ha passat ?. Perquè a banda d'insultar i utilitzar arguments contra les persones no veig que donis ni una sola dada o ni un sol criteri per valorar què ha passat. Em sembla , però , que a tu realitat (com a conjunt de dades més o menys comprovables i , és clar, discutibles),tant et fa: la qüestió és unicament i exclusivament fotre canya.

jordi salvat ha dit...

Darrers dos anònims,

Potser sí que tinc ganes de fotre canya, però és que hi ha raons de sobres. L'apagada és un esglaó més del dèficit d'infraestructures del nostre país.

Causes de l'apagada? Són diverses i no em passa per alt que els darrers ministres d'Indústria són catalans i socialistes i potser s'haurien d'haver fet notar més. Però continuo mantenint que Endesa i Red Eléctrica tenen una gran part de culpa. Cal més inversió al nostre país.

Jo no sé que ha passat exactament. No sóc tècnic. Dades? Més de 300.000 abonats sense llum i unes quantes desenes de milers més de dues nits a les fosques. Una imatge lamentable.

I l'amic de Pizarro o accionista d'Endesa, que li digui al seu amic a veure si dóna la cara com a màxim responsable d'Endesa. Recordem que aquesta empresa té el monopoli de l'electricitat a Catalunya.

jordi salvat ha dit...

És un debat interessant i no hauríem de quedar-nos en insults i desqualificacions.

Tondo Rotondo ha dit...

Pesno que la culpa és compartida entre les elèctriques i els polítics: però aquí no rodarà cap cap: mireu sinó el trist paper del Clos, l'escolanet de les multinacionals.

Un govern fort no permetria això, però vovim en un país de fireta i esquarterat, en definitiva en una autonomia amb un poder similar al d'Extremadura o La Rioja.

Anònim ha dit...

Mañana llegara el Sr. zapatero, mañana todo seran promesas, risas y falsas propuestas que no se cumpliran, el Sr. Montilla se arrastrara como una culebra, los de ERC babearan y mientras tanto, los del PSOE ya tienen pactado con el PNV, las mayorias que necesitan
para sacar todas las propuestas que les de la gana.El gobierno de zapatero, nos ha dado lo mismo que el de aznar (los dos son unos c...)Estamos vendidos y mal guiados.Observar una cosa, el ministro Sr. clos y sus declaraciones. Leer el chiste del periodico de Catalunya de hoy,es la pura realidad.
No vusquemos falsos culpables como el Sr. Pizarro, lo que hay que ver en nuestros politicos, hasta donde llegaremos, mientras nuestros periodistas, no nos cuenta la realidad, nuestra prensa es cobarde, solamente los industriales catalanes estan reclamando las inversiones, porque se dan cuenta, que si esto sigue asi, nuestra industria se va a tomar por culo. De lo que no nos libramos es de aportar el 18 %.¿Lo quieres mas claro, Sr. Jordi Salvat, mal periodista con titulo? y especialista en marear la perdiz??

jordi salvat ha dit...

Amigo anónimo,

Yo no mareo la perdiz. En cambio, tú recurres al recurso fácil: la culpa, de los políticos. Todo no es tan simple, aunque alguna responsabilidad política se tendría que asumir. Por ejemplo, el ministro Clos. Pero ZP supongo que lo aguantará hasta las elecciones.

Continuo manteniendo que Pizarro no es un santo y que alguna cosa tiene que decir, igual que Atienza. Y también tengo claro que la apagada es un capítulo más de la falta de inversión en Catalunya por parte de Estado, llámase aeropuero, ferrocarril, carreteras...