dijous, d’abril 12, 2012

Servi de Semma: una novel·la tarragonina de Setmana Santa

Un llibre m'ha acompanyat aquesta Setmana Santa i he de reconèixer que ha estat la lectura ideal: una novel·la de romans i amb passatges bíblics, Servi de Semma. Són gairebé 500 pàgines però me les vaig agafar amb carinyo. El llibre l'ha escrit en Xavier Maymó, un altafullenc-barceloní-andorrà amb qui he compartit algunes nits de cap d'any. Ignorava totalment aquesta feceta de novel·lista d'en Xavier -ja n'ha escrit tres- quan em va arribar un mail de l'Ivan, de 9mk i es va oferir a enviar-me un dels 800 exemplars que han editat de Servi de Semma. Em vaig comprometre a escriure una entrada al blog quan l'acabés i aquí la teniu.

M’agrada la novel·la històrica i encara més si hi ha romans pel mig. Fa una dècada i mitja vaig disfrutar molt llegint Jo, Claudi i Claudi el Déu, de Robert Graves. Dues novel·les imprescindibles i que es desenvolupen en gran part en la mateixa època que Servi de Semma. La Plata de Britània, Memòries d'Adrià, L'última legió i El somni de Tàrraco són altres títols que he llegit que estan ambientats en difents èpoques de l'antiga Roma. El llibre de Maymó és tan recomanable com totes aquestes, però té un plus especial que és que passa a casa nostra, entre Altafulla i Tàrraco, amb episodis a Roma i Judea.

Servi de Semma és una novel·la monumental, amb històries d’herois, antiherois i personalitats complexes que et mantenen enganxat a les seves pàgines, però també ens descriu com era la vida a les ciutats romanes, els costums dels patricis i els plebeus o el dia a dia a les legions que batallaven contra els bàrbars. I una darrera raó de perquè aquest llibre és un regal interessant per aquest Sant Jordi: la novel·la recorda amb molta versemblança una llegenda de les nostres terres que manté que a Jesucrist el van crucificar soldats procecents de Tàrraco. L'editorial andorrana ha distribuït exemplars per les llibreries tarragonines. No teniu excusa!