dilluns, de gener 26, 2009

La recaptadora

I es va inventar el cotxe. Cada vegada n’havien més i no hi havia prou lloc per aparcar-los. I es va inventar la grua per retirar-los perquè feien nosa a la resta de vehicles que circulaven o aparcaven on no havien de fer-ho. Llavors els Ajuntaments van descobrir que també podien cobrar multes. I van advertir que com cada cop hi havia més cotxes i menys llocs per aparcar gratuïtament podien cobrar més i més multes. Aquesta setmana hem sabut que l’Ajuntament de Barcelona contracta detectius privats per controlar que la feina de les grues municipals. I és que la gallina dels ous d’or ha d’augmentar la seva productivitat: s’han de retirar més cotxes i cobrar més multes. Zona blava, zona verda, zones de càrrega i descàrrega, pàrquings amb preus prohibitius… un terreny ideal perquè la grua municipal faci molta feina.

Amb els meus propis ulls vaig poder veure com en el pressupost municipal d’una població costanera del Camp de Tarragona hi havia una quantiosa xifra com a previsió anual d’ingressos gràcies a les multes per infraccions de trànsit que ens va quedar garratibats als que la vam veure. M’imagino que a Barcelona també la tenen i multiplicada per un número de dos xifres. I més si amb la crisi econòmica actual, quan els regidors d’Hisenda veuen baixar els ingressos per certs impostos, com el de la construcció.

Per complir aquests exigents objectius cal una feina sistemàtica i els detectius són una peça més d’aquest pervers engranatge. Quins cotxes s’emportarà la grua si l’objectiu número u és recaptar per complir objectius? Els que els seus amos puguin pagar. Hem passat d’una grua municipal que retirava cotxes que feien nosa a una màquina inmisericordiosa de recaptar diners dels contribuents per ajudar les malmeses finances municipals.

Publicat el 26 de gener de 2009 al diari Aquí