diumenge, de desembre 05, 2010

Treient el cap a TV3



El programa de TV3 Divendres s’ha desplaçat aquesta setmana a Torredembarra i un dels temes que ha tractat ha estat el planter i els horts urbans. El meu pare i jo mateix, acompanyats per l’excoordinador d’Unió de Pagesos Pep Riera, vam participar en aquesta secció del programa que intentava explicar als telespectadors com plantar hortalisses en un tros de terra del xalet o en una jardinera a la terrassa o al terrat d’un pis. Va ser una experiència interessant, sobretot observar des de dins, mentre ens maquillaven o ens posaven el micròfon, el moviment de persones i de material que representa un programa com el magazíne de tarda de la televisió que paguem tots.

Pep Riera és un personatge carismàtic i telegènic i va acaparar molta posessió de micròfon, que és el que tocava. En sap molt. El meu pare i jo vam anat “colant” alguns missatges, com l’etern moment difícil que travessa el món de la pagesia. Encara queden pagesos a Torredembarra, tot i que es poden comptar amb els dits d’una sola mà. Fa 132 anys que Cal Ratxet fem planter i encara més que plantem hortalisses, però sembla que el final estigui proper. La meva generació hem encaminat el nostre futur professional cap a altres àmbits i la continuïtat està més que en entredit.

I em produeix una certa pena perquè, tot i que la meva passió és el periodisme i la comunicació, he treballat molts estius i dissabtes a l’hort i veure com creixen les plantes que has sembrat o plantat i en reculls els fruits és una sensació molt especial. Ho he mamat des de peti. La pagesia és món dur i deixa’t de la ma de Déu per les administracions, maltractat fins i tot. L’aparció de dijous a TV3 espero que no hagi servit només per allò de “T’he vist a TV3” sinó per reivindicar la pagesia i el paper que li toca a la nostra societat.