diumenge, de març 08, 2009

Dones

Sortint de treballar fa uns dies em vaig topar amb una dona que portava tot el cos tapat excepte els ulls. Va ser una d'aquelles imatges impactants, que et fa pensar. Com pot ser que una dona no pugui mostrar més que els ulls si surt de casa? Tradició cultural o religiosa? Barbàrie li dic jo. Avui és el Dia Internacional de la Dona Treballadora casos com el d'aquesta dona (o noia perquè em va ser impossible deduir-ne l'edat) ens demostra que hi ha molta feina a fer perquè les dones obtinguin una igualtat total amb els dones. El marit, pare o germà d'aquesta noia que només podia mostrar els seus ulls pel carrer ben segur que anava amb la cara descoberta.

Una celebració com la d'avui ens ha de fer reflexionar. Cada any ens arriben dades que demostren que les dones cobren de mitjana menys que els homes per fer la mateixa feina. A mi em costa entendre com pot passar això. Però passa. Les dones ho tenen més difícil per promocionar-se en el món laboral pel fet de ser mares. I la nostra generació -la que ens movem al voltant dels 30 anys- ho estem patint, amb un endarreriment de l'edat de tenir fills. L'administració i les empreses no fan prou per conciliar la vida laboral i familiar i tots coneixem conductes d'empresaris totalment reprovables de discriminació per sexe.

I en un dia com avui hem de centrar l'atenció en una de les grans xacres de la nostra societat: la violència de gènere. També em costa molt d'entendre com hi poden haver tants milers d'agressions a dones i com desenes d'aquestes acaben amb la mort de les agredides. Els patrons masclistes continuen molt estesos a la nostra societat i, segons ens avisen alguns estudis, entre les capes més joves. Hi ha molta feina a fer. Molta. Potser no n'hi ha prou amb un sol Dia Mundial de la Dona Treballadora.

Personalment aquest any he viscut més que mai aquesta celebració, col·laborant amb la Federació De Dones de l'Alt Camp en l'organització dimecres passat de la commemoració del Dia Mundial de la Dona Treballadora. A partir d'aquesta setmana es podrà visitar a l'espai d'exposicions del Consell de l'Alt Camp una exposició sobre pintura i escultura del segle XX feta per dones i assistir a xerrades relacionades amb les dones. I afegiré que en la meva trajectòria professional he coincidit amb moltes dones i algunes han estat superiores meves. L'experiència ha estat molt positiva i m'atreviria a dir que m'hi entenc igual o millor que amb altres homes.