Era difícil que
en Jaume Riambau Farré no es dediqués a la música. La seva mare acabava la
carrera de piano just quan estava embarassada d’ell. La música era, a més, un
element inherent a la seva família i en Jaume, de petit, va aprendre solfeig
amb la Montserrat Miracle, tot i que no va començar a tocar encara cap
instrument. Quan va iniciar el Batxillerat, al Col·legi Sant Pau de Tarragona,
entre els estudis i l’estona dedicada a fer el trajecte, li quedava poc temps lliure
per a la música. Durant tres o quatre anys ho va abandonar, fins que, ja en el
darrer curs de secundària, va començar a aprendre a tocar el piano amb Mossèn
Tàpies, prestigiós organista i compositor. Aprofitava l’hora de després de
dinar per assistir a les classes i poc a poc va tornar a recuperar la passió
per la música.
Va ser Mossèn
Tàpies qui va suggerir a en Jaume que cursés estudis reglats al Conservatori de
Tarragona. I així va ser. A la Universitat va començar Químiques, però abans
d’acabar el primer curs va veure que allò no era per a ell, que li reduïa el
terreny per a la música. I ho ve deixar. Al cap d’un temps, amb el Títol
Superior de Música sota el braç, en Jaume ja estava exercint de professor de
música de Primària i també a l’Escola de Música de Tarragona. A Torredembarra,
diversos cursos del Col·legi Antoni Roig el van tenir de professor durant els
anys vuitanta, entre els quals m’incloc. Amb ell vam aprendre les notes, el
ritme, l’orquestra i els diferents instruments, cançons tradicionals catalanes
i història de la música.
En Jaume notava
que li mancaven recursos i volia aprendre més com ensenyar música. I amb aquest
afany va anar a parar a Hongria, al prestigiós Institut Kodály. Fou gairebé per
casualitat, ocupant una plaça vacant de darrera hora a l’equip del Pare Ireneu
Segarra, que volia implantar un mètode d’ensenyament musical basat en el d’aquesta
escola pedagògica musical. Aquell grup va passar uns dies a aquell centre. “El
Kodály era un gelat fantàstic, però només l’havia pogut llepar. I vaig pensar
que havia de tornar-hi”. En Jaume va començar a moure’s per complir els
requisits que li permetessin estar entre la selectiva trentena d’alumnes de tot
el món que cada any poden cursar estudis en aquest centre 85 quilòmetres al sud
de Budapest, en un antic convent franciscà. I, a més, va aconseguir
finançament a través d’una beca del Consell Comarcal del Tarragonès.
Va arribar a
Hongria el 1990, un any després de la caiguda del Mur de Berlín, amb els prestatges
dels supermercats mig buits i amb pols, aparadors de botigues mal il·luminats...
les restes d’un sistema que donava pas a un altre, però amb el ritme més lent
que el d’altres països, el d’un poble acostumat a les invasions però amb una
identitat nacional forta. En Jaume recorda llibres de text a només l’equivalent
a deu pessetes de l’època i amb un paper -això sí- de baixíssima qualitat. Però
també va trobar-se amb un sistema pedagògic formidable, fruit del règim
comunista i molt millor que l’actual. Va estar tres anys a l’Institut Kodály,
que el van marcar molt a nivell musical i humà, compartint el dia a dia amb
estudiants de diferents nacionalitats, des de finlandesos a neozelandesos. Les
classes es feien a la planta baixa i al pis de dalt estaven les habitacions
dels alumnes. Era una convivència total i això deixa uns vincles molt forts,
que encara conserva. També va coincidir amb una gironina amb qui, per Sant
Jordi, es van encarregar d’evangelitzar aquella ONU d’estudiants de tot el món
en aquesta festa tan catalana. Al Kodály aquell dia es van regalar roses i
llibres i es va beure amb porró.
A la tornada de
l’aventura hongaresa, el Jaume va reincorporar-se a l’Escola de Música de
Tarragona i va començar a fer classes a l’Escola de Música del Centre de
Lectura de Reus. Després que ja fa uns anys tanqués el centre tarragoní, s’ha
quedat a la capital del Baix Camp, on ja hi porta dues dècades, ensenyant
llenguatge musical i piano i dirigint la coral, vivint entre
Torredembarra i Reus. A més del piano, també ha après a tocar el fagot i la
gralla.
Una conversa amb
en Jaume Riambau és un continu de salts en el temps, enrere i endavant. Per
exemple recordant com en els anys vuitanta, amb en Lluís Batet, van
encarregar-se de dirigir la Coral Infantil Xaloc, que havia fundat en Paco Alumbreros.
Van arribar a tenir un centenar de nens i nenes. Aquella etapa es va acabar. Perquè
això ho té clar en Jaume: la vida són etapes. Com la que va viure creant
l’Agrupament Escolta Els Salats de Torredembarra a mitjan anys noranta, sorgit
d’un projecte d’una cap de l’agrupament vendrellenc “Tant com puc”, que va fer
engrescar una sèrie de joves torrencs a fundar-lo i que gairebé dues dècades
després està molt consolidat. Alguns nens i nenes que amb sis i set anys van
començar com a “follets” ara són caps. Quan el relleu va estar fet, en Jaume es
va retirar. Perquè aficions no li falten, com navegar. Li ve de petit, quan el
seu pare va arribar a casa amb una barca. Quan ell va provar el patí de vela no
el va deixar mai de practicar, competir i acumular trofeus.
També ha estat
fins fa poc a la junta del Club Marítim Torredembarra i ha impulsat, entre
altres iniciatives, la introducció de la vela al currículum escolar del
Col·legi l’Antina dels alumnes de tercer a sisè de Primària. “Si a la Vall
d’Aran practiquen l’esquí perquè a una vila costanera com Torredembarra no
poden fer vela?”. Li agrada trencar el mite de la vela com un esport elitista i
diu que és més barat practicar-lo que per exemple anar a esquiar. A en Jaume
també el trobareu per la muntanya perquè és aficionat al senderisme des de fa
temps. I ara ha tornat a calçar-se amb freqüència les xiruques amb el Club
Excursionisme Torrededembarra, del qual n’és soci i li augura un gran futur per
la gran capacitat d’organització d’aquesta entitat tan jove com dinàmica.
Música, mar, muntanya... aquest és el món d’en Jaume Riambau.
Article publicat al número de juny del Diari de la Torre
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada