Espanyacarinyo lo nostre no funciona és la tornada i el títol de la cançó del duet Mali Vanili que ha sonat molt aquests
darrers mesos. Acumula més de 300.000 vistes a la xarxa social Youtube i
els seus autors i intèrprets se n’han fet un fart de sortir als mitjans de
comunicació i actuar en festes majors. La meitat dels Mali Vanili és en Jofre Borràs, que va créixer a cavall de Torredembarra i la Selva del Camp fins que als
21 anys es va instal·lar a Barcelona per iniciar l’aventura teatral. Fins
arribar a poder disfrutar d’aquest èxit, en Jofre ha picat molta pedra i
reconeix que ara, amb 36 anys complerts, la fama no li puja al cap. A més de
l’edat, potser el fet d’haver estat pare fa poc més d’un any contribueix a que
miri la vida des d’una altra perspectiva.
En Jofre el vam poder
veure des dels 14 anys com a cantant dels grups de rock torrencs Ni Folla
i Cagant Melodies a mitjan dels noranta. No havia estudiat música però
si que li agradava composar lletres i la vena de showman l’ha tingut des
de ben petit. La seva mare ja li veia fusta per estar dalt dels escenaris i per
això va aconsellar-li que s’apuntés a un curs de teatre musical amb en Ramon
Simó. En Jofre li va fer cas i allí va conèixer una tradició de teatre de
compromís, d’arrel alemanya. I va veure també que el teatre podia ser una
sortida professional i no només per passar el temps. Per entrar a l’Institut
del Teatre va haver de fer el Batxillerat nocturn a l’Institut Martí Franquès. Admet
haver estat desorganitzat en els estudis.
A l’Institut del
Teatre només va aprovar una assignatura: titelles. La raó van ser els seus
ràpids compromisos professionals. En Jofre, però, va fer una mena de màster
avançat als escenaris, ja que els seus primers treballs professionals van ser
amb una triada de luxe: la Fura dels Baus, el Teatre Nacional i Dagoll Dagom. Després
d’actuar al Teatre Victòria a les ordres de Joan Lluís Bozzo a l’obra Cacao,
va decidir estudiar clown amb un dels referents mundials del gènere, Phillippe
Gaulier, a la seva prestigiosa escola de Londres. Al jove actor l’atreia molt
la part més gestual del teatre. I també va aprendre anglès. Estant a la capital
britànica va rebutjar un càsting per convertir-se en un dels personatges del
Club Super3.
En canvi si que va
participar en un càsting per El cor de la ciutat i el van escollir per
participar en el culebrot dels migdies de TV3. “La tele és molt
immediata, però també té data de caducitat. Anaves a fer una orxata i sempre hi
havia algú que et reconeixia. Al cap d’un temps ja no passava”, recorda. Al
serial televisiu hi va estar una temporada i mitja en un paper que no era
principal i estava condicionat a les trames dels protagonistes. També va cantar.
I ho havia de fer quan gravaven a les set del matí. Tot un repte. Després va
tornar al teatre per actuar al Capitol amb Edu Soto, que ja era molt conegut
per haver sortit en els programes de l’Andreu Buenafuente. Sotinho era
una obra creada i interpretada pels dos actors i amb una setmana d’assaig. A en
Jofre li agrada escriure i actualment està estudiant escriptura i direcció a
l’Institut del Teatre. Però assenyala que cal molt de temps i que és difícil.
D’on surt Mali
Vanili? Com es troben en Jofre Borràs i en Miquel Malirach? En Jofre i en
Miquel actuaven junts al musical de Dagoll Dagom Cop de rock. Eren veïns
de camerino i passaven les estones mortes tocant i cantant versions amb una
guitarra. Fins que van començar a tocar coses pròpies, i fer-ho davant de la
resta de la companyia al Bar del Victòria. Era una cosa totalment improvisada,
sense cap pretensió, però van veure que podia convertir-se en un espectacle: lletres
sobre el que passava al seu voltant amb humor, explicaven el procés com
arribaven a composar una cançó i l’acabaven tocant. Més tard van descobrir que el
que feien ja estava inventat pel duet neozelandès Flight of the Conchords,
que fins i tot tenen un programa televisiu.
I van parir el
hit. D’una pancarta de la manifestació de l’11 de setembre de 2012 on hi posava
Espanya carinyo lo nostre no funciona. Van veure clar que d’aquelles
lletres en un cartró podia sortir una bona cançó, amb Catalunya i Espanya com
una parella en crisi. Mali Vanili, per sorpresa de molts, no van actuar al Concert
per la llibertat del Camp Nou a finals de juny. Borràs recorda que Òmnium
Cultural ho va justificar perquè la seva es tractava d’una cançó “massa
literal”: “Va ser una mala passada i ens fa sentir malament. El missatge era
directe i simpàtic. Hauria estat gran”. Però l’explosió de la cançó no la va parar
ningú i en Jofre i en Miquel van passar per totes les ràdios i televisions del
país. Ha estat un estiu de bolos, inclosa Torredembarra, per la Festa
del Quadre. També han participat a gales com la de Catalunya aixeca el teló
i l’inici de temporada del Teatre Nacional. I els projectes continuen. Fins i
tot podrien fer el salt a la televisió. Sinó és a la generalista seria per
internet.
I què pensa Jofre
Borràs del panorama teatral de Torredembarra? Es mostra molt crític amb la
política teatral de l’Ajuntament i creu que manca planificació. Considera que
el Teatre-auditori que ha quedat sense acabar està mal situat i pot tenir
problemes d’acústica perquè té la via del tren molt a prop. També té dubtes de
la seva viabilitat econòmica. Aposta per una sala polivalent, més petita i que
es pugui gestionar de forma planificada. L’actor torrenc parla amb tristor de
l’evolució del seu municipi. Ell ha pogut veure els cavis experimentats les
darreres tres dècades per la Selva del Camp i Torredembarra i considera que la
Torre s’ha convertit en un “petit monstre” a causa de la febre constructora i
que s’han fet malbé espais emblemàtics com el Roquer o el Canyadell mentre el
municipi del Baix Camp ha crescut de forma més ordenada i guanyant equipaments.
A la Torre en Jofre hi troba a faltar un projecte clar i engrescador. Ara només
ve a Torredembarra de tant en tant, però un dia el podeu trobar esmorzant a la
plaça de la Font.
Article publicat al número de novembre del Diari de la Torre
Fotografia: Francina Singla
Fotografia: Francina Singla
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada