L’Àngel Batlle ha guanyat
en gairebé tres dècades de carrera desenes de títols i actualment està entre
els millors pilots de bike trial del món. Però no només això: ha situat
Torredembarra en el mapa d’aquest esport, creant un dels clubs de referència de
Catalunya i l’Estat i impulsant un dels millors -sinó el millor- bike park de
l’Estat per practicar aquesta i altres modalitats amb la bicicleta.
Quan comença aquesta passió?
Molt aviat. El pare de l’Àngel havia practicat el trial amb moto com aficionat.
El seu fill veia en Jordi Tarrés per la televisió i ja volia pujar damunt de
dues rodes i superar pedres i obstacles. Nascut el 1984, als quatre anys li van
comprar la bici i uns mesos després ja competia en la categoria promesa. En la
primera cursa va ser segon. Era el primer de desenes de podis. El bike trial ja
l’havia enganxat. L’Àngel va progressar en aquest esport de forma autodidacta,
ajudat pel seu pare. Només va fer un curset amb el campió mundial Ot Pi. A
finals dels vuitanta i inicis dels noranta aquest era un esport jove i no hi
havia parcs artificials com ara per entrenar. Ho havia de fer al roquer, a
Tarragona o a Vespella.
I els títols van començar
a arribar. Amb 8 anys es va proclamar campió estatal de categoria promesa i la
temporada 1994 va debutar al mundial, aconseguint el quart lloc. Des de llavors
cada any ha participat al mundial de bike trial, excepte un parell de
temporades per lesió. Va anar ascendint en les diferents categories -pousin,
benjamí, minime, cadet, júnior- fins arribar a sénior. I la temporada 2010 va
aconseguir el títol mundial en categoria sènior, cosa que li va permetre entrar en la categoria elite, que aplega els 15 millors pilots del món de bike trial, una
mena de Fòrmula 1 de la modalitat. Hi porta cinc temporades i l’any passat va
aconseguir el setè lloc.
Per a ser un bon pilot de
trial no només cal moltes hores d’entrenament i passar pel gimnàs per millorar
la preparació física sinó molta concentració. El títol mundial que va guanyar
l’Àngel el va aconseguir en la darrera zona, després de més de sis hores de
competició, no cometent cap error i esperant que ho fes el rival, com va passar
finalment. L’esclat d’alegria va ser immens. Campió del món. El salt a les
motos se’l va plantejar als dotze o tretze anys, com molts pilots feien a
aquella edat, però el va descartar. A ell li agrada la bici.
La pràctica professional
de l’esport l’ha complementat amb la tasca d’entrenador i també la construcció
a Torredembarra d’un bike park reconegut com el millor de Catalunya. El 1998 l’Àngel
va crear a Torredembarra la primera escola de Catalunya per preparar millor la
canalla que començava. Era una secció de la Unió Deportiva Torredembarrra i amb
14 anys l’Àngel ja ensenyava als pilots més petits els secrets d’aquest esport.
La secció es va fer gran i el 2009 es van independitzar de la UDT. Naixia el
Bike Trial Costa Daurada i inauguraven el bike park, situat al costat del
cementiri municipal. L’escola tenia llavors una instal·lació en condicions,
enveja de molts practicants d’arreu de Catalunya. L’organització a finals del
proper mes juny del Campionat d’Espanya de trial, amb gairebé 200 participants,
serà la gran fita del club i un gran esdeveniment per a Torredembarra, amb un
retorn econòmic calculat de 30.000 euros.
El bike park de
Torredembarra ha crescut molt des de la primera instal·lació amb quatre pedres,
trucs i troncs gràcies a les donacions de material d’empreses de la zona:
pneumàtics que costen molt de reciclar, pedres de la pedrera de Ferran...
Actualment hi ha 40 nens -i alguna nena- a l’escola, que venen des de Reus i
Riudoms a Vilafranca i Sant Sadurní. El club compta amb 70 socis i és una
referència europea. El bike park continua creixent i ara s’hi poden practicar
altres modalitats amb la bici, com el dirt jump -salts de terra-, BMX i Pum
Track. També fan sortides amb BTT.
De la pràctica del bike
trial no et pots fer professional i per arribar a final de mes l’Àngel ha de
fer classes, exhibicions i organitzar competicions. També havia treballat en la
immobiliària del seu pare. Actualment compagina totes aquesta tasques amb la
universitat. Estudia Magisteri i no té
clar fins quan podrà seguir participant en el mundial. Els pilots més joves,
entrenats des de sempre en bike parks, pugen amb força, i compaginar el ritme
de la competició amb els estudis és complicat. Li costarà, però, deixar-ho. La
seva passió per aquest esport continua sent més gran que mai.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada