dijous, de maig 21, 2015

Àngel Batlle, una vida sobre dues rodes

L’Àngel Batlle ha guanyat en gairebé tres dècades de carrera desenes de títols i actualment està entre els millors pilots de bike trial del món. Però no només això: ha situat Torredembarra en el mapa d’aquest esport, creant un dels clubs de referència de Catalunya i l’Estat i impulsant un dels millors -sinó el millor- bike park de l’Estat per practicar aquesta i altres modalitats amb la bicicleta.

Quan comença aquesta passió? Molt aviat. El pare de l’Àngel havia practicat el trial amb moto com aficionat. El seu fill veia en Jordi Tarrés per la televisió i ja volia pujar damunt de dues rodes i superar pedres i obstacles. Nascut el 1984, als quatre anys li van comprar la bici i uns mesos després ja competia en la categoria promesa. En la primera cursa va ser segon. Era el primer de desenes de podis. El bike trial ja l’havia enganxat. L’Àngel va progressar en aquest esport de forma autodidacta, ajudat pel seu pare. Només va fer un curset amb el campió mundial Ot Pi. A finals dels vuitanta i inicis dels noranta aquest era un esport jove i no hi havia parcs artificials com ara per entrenar. Ho havia de fer al roquer, a Tarragona o a Vespella.

I els títols van començar a arribar. Amb 8 anys es va proclamar campió estatal de categoria promesa i la temporada 1994 va debutar al mundial, aconseguint el quart lloc. Des de llavors cada any ha participat al mundial de bike trial, excepte un parell de temporades per lesió. Va anar ascendint en les diferents categories -pousin, benjamí, minime, cadet, júnior- fins arribar a sénior. I la temporada 2010 va aconseguir el títol mundial en categoria sènior, cosa que li va permetre  entrar en la categoria elite, que aplega els 15 millors pilots del món de bike trial, una mena de Fòrmula 1 de la modalitat. Hi porta cinc temporades i l’any passat va aconseguir el setè lloc.

Per a ser un bon pilot de trial no només cal moltes hores d’entrenament i passar pel gimnàs per millorar la preparació física sinó molta concentració. El títol mundial que va guanyar l’Àngel el va aconseguir en la darrera zona, després de més de sis hores de competició, no cometent cap error i esperant que ho fes el rival, com va passar finalment. L’esclat d’alegria va ser immens. Campió del món. El salt a les motos se’l va plantejar als dotze o tretze anys, com molts pilots feien a aquella edat, però el va descartar. A ell li agrada la bici.

La pràctica professional de l’esport l’ha complementat amb la tasca d’entrenador i també la construcció a Torredembarra d’un bike park reconegut com el millor de Catalunya. El 1998 l’Àngel va crear a Torredembarra la primera escola de Catalunya per preparar millor la canalla que començava. Era una secció de la Unió Deportiva Torredembarrra i amb 14 anys l’Àngel ja ensenyava als pilots més petits els secrets d’aquest esport. La secció es va fer gran i el 2009 es van independitzar de la UDT. Naixia el Bike Trial Costa Daurada i inauguraven el bike park, situat al costat del cementiri municipal. L’escola tenia llavors una instal·lació en condicions, enveja de molts practicants d’arreu de Catalunya. L’organització a finals del proper mes juny del Campionat d’Espanya de trial, amb gairebé 200 participants, serà la gran fita del club i un gran esdeveniment per a Torredembarra, amb un retorn econòmic calculat de 30.000 euros.

El bike park de Torredembarra ha crescut molt des de la primera instal·lació amb quatre pedres, trucs i troncs gràcies a les donacions de material d’empreses de la zona: pneumàtics que costen molt de reciclar, pedres de la pedrera de Ferran... Actualment hi ha 40 nens -i alguna nena- a l’escola, que venen des de Reus i Riudoms a Vilafranca i Sant Sadurní. El club compta amb 70 socis i és una referència europea. El bike park continua creixent i ara s’hi poden practicar altres modalitats amb la bici, com el dirt jump -salts de terra-, BMX i Pum Track. També fan sortides amb BTT.

De la pràctica del bike trial no et pots fer professional i per arribar a final de mes l’Àngel ha de fer classes, exhibicions i organitzar competicions. També havia treballat en la immobiliària del seu pare. Actualment compagina totes aquesta tasques amb la universitat. Estudia  Magisteri i no té clar fins quan podrà seguir participant en el mundial. Els pilots més joves, entrenats des de sempre en bike parks, pugen amb força, i compaginar el ritme de la competició amb els estudis és complicat. Li costarà, però, deixar-ho. La seva passió per aquest esport continua sent més gran que mai.