dimecres, de febrer 13, 2013

El tercer fil… provisional?

Hem d’estar exultants d’alegria. Habemus tercer fil! El darrer dia del primer mes de l’any vam assabentar-nos que el Ministeri de Foment licitarà el tercer fil ferroviari que permetrà treure molt més ràpid les mercaderies del polígon petroquímic i el Port de Tarragona. Les obres sembla que començaran aquest estiu. Gairebé es van obrir ampolles de cava i és que els altaveus a favor d’aquesta infraestructura han estat molt potents i, com que aquesta nova via no afecta la zona central de la Costa Daurada, no hem escrit un nou capítol d’aquella batalla endèmica entre química i turisme que de tant en tant rebrota. Pràcticament només havíem sentit a veu discordant del portaveu del PP a Tarragona, Alejandro Fernández. Però ni el seu partit li ha fet cas.
El tercer fil tindrà un impacte important en la configuració del trànsit ferroviari de les properes dècades i en la franja costanera de Tarragona i el Baix Gaià. Ens havien venut la provisionalitat del tercer fil, sense arribar-nos a concretar què volia dir provisional. Des de Foment, de provisionalitat no en diuen ni mitja paraula fins al moment. Una inversió d’aquesta magnitud si es fa és per quedar-se unes quantes dècades. I més en el moment econòmic actual.
Un sector que està molt preocupat per la implantació del tercer fil és el del càmping. Fa anys que alguns d’ells estan realitzant importantíssimes inversions per millorar la qualitat dels seus serveis, apostant pel màxim respecte al medi ambient. Ben aviat, molts d’ells es trobaran que a pocs centenars de metres augmentarà el pas de trens amb mercaderies perilloses i també la contaminació acústica. Però ens trobem davant la política dels pedaços, de les llums curtes. Quan tenim una via per l’interior, la Reus-Roda, desaprofitada, s’ha optat per afegir una tercera via de mercaderies a una línia dedicada als passatgers, a la comunicació de proximitat. Però els qui ens manen estan enlluernats per l’alta velocitat i no pensen en les rodalies i els regionals, que no paren de pujar de preu.
Tenim tercer fil i tenim tercer fil per molts anys. Alguns alcaldes, com el de Tarragona i Altafulla, continuen reclamant concreció i garantia de provisionalitat. Des de Madrid, poc cas els fan. Fins i tot han tingut alguna sorpresa en el redactat final del projecte, com apartadors de trens –on hauran de retirar-se durant un temps pesants combois de mercaderies mentre passen altres trens– a Tarragona, Altafulla-Tamarit i Torredembarra. Entre la ciutadania hi continua havent una gran desinformació. Quan comencin les obres, que seran de les que fan història, molts despertaran. I quan ja estigui en marxa el tercer fil i es comencin a notar els efectes, algú recordarà que els havien dit que allò era provisional. I serà com descobrir que els Reis són els pares.
Article publicat al setmanari Notícies TGN